Pagina's

zondag 5 juni 2011

Mladic eist 25.000 euro van Vara

Ratko Mladić (foto: Efstaviev)
Scheveningen We kennen de Bosnisch-Servische Generaal Ratko Mladić als een gevreesde oorlogsmisdadiger met bijnamen als Servische Napoleon en De slager van Srebrenica. De perfecte kandidaat voor een humoristische fotomanipulatie moeten de makers van de VARA-gids gedacht hebben. Mladić werd afgebeeld met een Ron Boszhardgezicht in de satirische rubriek Luckytv.

"Ik zit nog bij te komen, begrijp hier niets van," reageert Mladić."Ik wens niet geportretteerd te worden als het sujet Ron Boszhard. Ik had nog nooit van die man gehoord, maar ik heb inmiddels in mijn cel naar een aflevering van Zappsport kunnen kijken. Wat een sukkel. Mijn reputatie wordt hier ernstig geweld aangedaan. Als ze nou het gezicht van de Generaals Erwin Rommel of  George Patton hadden gebruikt, maar zo'n non-valeur als Boszhard? Ik voel me diep gegriefd."

De foto blijkt ook een grote impact te hebben gehad op zijn gezin: "Mijn zoontje vroeg me: wat moet ik tegen al mijn vriendjes zeggen?" De oorlogsmisdadiger heeft zijn advocaat inmiddels gelast juridische stappen te ondernemen tegen de VARA. "Ik eis 25.000 euro voor gederfde levensvreugde. Laat het een signaal zijn aan de media dat oorlogsmisdadigers ook rechten hebben."